Ticker

6/recent/ticker-posts

Kisah Kehidupan Sukar Agilan Thani Membawa Kejuaraan Dunia Kedua


ONE: PURSUIT OF POWER akan berlangsung pada 13 Julai 2018 di Axiata Arena Kuala Lumpur dengan memperlihatkan salah seorang anak lelaki Agilan "Alligator" Thani untuk meneruskan perjalanannya ke medan penebusan.

Ben Asker menjadikan ia satu tugas yang besar buat Thani apabila mereka pernah bertanding di Kejohanan Dunia welterweight ONE pada Mei 2017 lalu. Kini, beliau kembali semula apabila dipanggil pihak Amerika untuk meneruskan kerjayanya selepas gelaran "Defense Against" yang telah berjaya terhadap Shinya Aoki pada November lepas. Dan, gelaran dunia itu telah menyaksikan tol paling mahal dihapuskan.
 
Walaupun terdapat  pembukaan promosi secara terbuka untuk welterweight throne, Thani tetap memberikan laluan yang betul kerana beliau ditempah untuk menghadapi world title contender "Zebaztian" "The Bandit" Kadestam dalam acara utama ONE" PURSUIT OF POWER.

Dia juga ingin membuktikan kebolehannya untuk menjadi juara bertahan dalam usia yang muda dengan dua lagi tugasnya yang akan datang diberikan kepada Askren menerusi penyerahan pusingan pertama dan Thani juga tidak keberatan untuk mengambil langkah panjang untuk melawan yang lain.
I want to beat the best guys. I just want to win and move forward,” he said. “I just want to keep competing [against] the best so that I can win every match, and eventually get my way back to the title.
Menurut Thani, pendakiannya ke puncak gelaran ONE Championship Welterweight memberikan tarikan yang sama dan menakjubkan dengan memulakan langkah yang sederhana.
 
 

Kisah Kehidupan Sukar Agilan Thani Membawa Kejuaraan Dunia Kedua

Sebelum beliau bangun sebagai salah satu seniman bela diri terkenal di dunia, Thani pernah menderita obesiti dan terus menjadi mangsa buli zaman kanak-kanaknya. Bukan sahaja beliau menanggung konfrontasi fizikal, malah turut mengalami penganiayaan psikologi juga.
People looked at you differently if you were from the higher or lower class, if you were a rich or a poor boy, if you have dark or light skin, and all of that stuff. Where I come from, it is a lower-class area, so I got bullied a lot,” he explained.
Dalam pada itu juga, Thani kehilangan ibunya ketika beliau masih bayi dan beliau dijaga ayahnya yang merupakan seorang pengurus restoran.
 
Apabila Thani sudah berusia 8 tahun, ayahnya telah berpindah ke sebuah apartmen satu bilik di Sentul, di mana kawasan tersebut dikatakan sering berlaku jenayah. Thani belajar di sebuah institusi akademik tempatan di Sentul, bermulalah episod buli pada diri Thani.
“If you are a good boy, you get bullied a lot too, and I was a good boy. I was a lazy kid in school, but I never bothered anybody, so people started bothering me. I was a good kid in a rough neighborhood,” he recalled.
Selama bertahun-tahun itu, rakan sekelasnya mula menampakkan perubahan dirinya yang sudah bertambah berat badan sehingga 139kg di zaman remaja.
“Since I was fat, it’s like I had a woman’s chest,” he shared, chuckling in disbelief. “I did not have a man’s chest, so people made fun of that. They said you can get strawberry milk on the left, and chocolate milk on the right.”

“Those things are the main ways they verbally abused me in school, and if I said something back, they pinched my chest and ran away,” Thani added.

Thani mengakui bahawa buli dan obesiti telah merosakkan emosi seseorang remaja kerana ia adalah satu siksaan psikologi dan rasa malu yang berterusan untuk menghadapi kesukaran itu.
“That type of bullying happened 90 percent of the time,” he bared. “I used to cry sometimes. Like, ‘Why would people say these things to me?’ because this happened for a long time. People always just made fun of me.”
Menyedari hakikat itu, Thani mula mempertahankan dirinya sendiri dan pada ketika itu jugalah rakan pembuli tidak begitu mudah menewaskannya dan terus meninggalkannya sendirian. Keyakinan Thani mula dibina melalui seni mempertahankan diri yang dipelajarinya.
 
Thani mula berubah ke welterweight martial arts phenom, dan bekerja di gym secara sepenuh masa serta jauh dari kanak-kanak yang sering melakukan kerosakan.
“As a martial artist, I want to use the platform that I am standing on to inspire people. Life isn’t just about what you achieve, it’s also what you inspire others to achieve,” he mentioned.
Dengan pengalaman kehidupannya yang sangat menyayat hati, Thani bangkit dan bertahan untuk situasi semasa sebagai pesaing welterweight dalam kejohanan ONE.
“It’s all hard work and dedication. My life and career are eventually the same,” he affirmed. “To succeed, you need to work harder each and everyday. Most importantly, appreciate everyone and everything around you.”
Melalui lawan yang sukar seperti Kadestam itu, Thani terus melatih dirinya untuk lebih kuat berbanding sebelum ini bagi menunjukkan dirinya juga layak  untuk mendapat peluang di welterweight crown.
“I am training all aspects of the game to achieve my goal — to win against my opponent and be one step closer to getting back to a world title shot,” he concluded.

Post a Comment

1 Comments

  1. All the initial deposit bonuses contain a wagering requirement ahead of you withdraw. Most online gambling site ban the wagers on such games equally roulette towards the wagering condition. keluaran hk

    ReplyDelete
Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)