Ticker

6/recent/ticker-posts

PETRONAS SIC Motorsports Association of Malaysia Awards 2018

Perdana Menteri, YAB Tun Dr. Mahathir Mohamad telah dianugerahkan Anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat Anugerah Motosikal SIC Malaysia (MAM) PETRONAS kerana sumbangannya yang sangat penting dan sokongan terhadap industri motorsport Malaysia.


Melalui pemikiran idea untuk memiliki kereta kebangsaan, dengan ini telah membuka jalan bagi pembangunan bakat dan teknologi tempatan dalam industri automotif kepada idea di sebalik pembentukan Litar Antarabangsa Sepang (SIC) dan memberi inspirasi kepada rakyat Malaysia untuk sama-sama menikmati suasana di motorsports peringkat tempatan dan antarabangsa. Tun Dr. Mahathir telah memainkan peranan penting dalam membawa Malaysia ke tahap keupayaan yang sangat tinggi.

Tun Dr. Mahathir merupakan penerima pertama Anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat, yang dianugerahkan pada Motorsports Association of Malaysia and PETRONAS Award yang diadakan di W Kuala Lumpur.


Memasuki edisi ketiga, Anugerah Persatuan Motosikal SIC Malaysia ini adalah acara anugerah paling berprestij tahun ini bagi sukan motosport Malaysia.

Tahun ini juga, syarikat minyak dan gas bersepadu Malaysia PETRONAS telah bekerjasama dengan SIC dan MAM dalam pengiktirafan ikon dan wira sukan motorsport Malaysia sementara Eyewear Premium Oakley merupakan penaja mata wang rasmi untuk acara tersebut.

Turut hadir pada majlis tersebut ialah Menteri Belia dan Sukan Malaysia, YB Tuan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman dan Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Malaysia, YB Datuk Mohamaddin Ketapi dan Tan Sri Wan Zulkiflee Wan Ariffin, Presiden & Ketua Pegawai Eksekutif, PETRONAS.

Pemangku Ketua Pegawai Eksekutif Persatuan Motorsports Malaysia dan juga Ketua Pegawai Eksekutif Litar Antarabangsa Sepang, Dato 'Razlan Razali berkata, adalah satu keistimewaan yang besar untuk menghormati Tun Dr. Mahathir di anugerah motorsport utama Malaysia.



Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif PETRONAS, Tan Sri Wan Zulkiflee Wan Ariffin berkata, "Bagi pihak PETRONAS, kami ingin mengucapkan tahniah kepada YAB Tun Dr Mahathir Mohamad atas penghargaan Anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat untuk sokongan berterusan dan sumbangannya ke arah pembangunan industri motorsport Malaysia.

Beliau menambah, "Penglibatan PETRONAS dalam industri motorsport sejak 1988 didorong oleh aspirasi kami untuk membangunkan bakat tempatan, dalam kategori empat roda dan dua roda. Program Pembangunan Bakat PETRONAS (TDP) merupakan salah satu inisiatif penting kami untuk menyediakan pendekatan berstruktur dalam memanfaatkan keupayaan bakat sukan motorsport masa depan dan saya bangga bahawa individu yang diiktiraf malam ini adalah sebahagian daripada program ini. Kami berharap mereka terus mengejar impian mereka untuk mencapainya di peringkat dunia.



Hafizh Syahrin Abdullah menerima pengiktirafan teratas untuk prestasi cemerlangnya dalam bidang sukan motorsport dengan memenangi Anugerah Pelumba Terbaik PETRONAS Antarabangsa.

Penunggang kelahiran Selangor, yang mencipta sejarah dengan menjadi orang Malaysia pertama yang bertanding dalam Kejohanan MotoGP Dunia kelas utama, juga membawa pulang Malaysia Motorsports People's Choice Award, anugerah yang dipilih oleh peminat melalui undi secara online.

Jazeman Jaafar dinobatkan sebagai pemenang Anugerah Pemandu Tahunan PETRONAS selepas kejayaannya dalam Kejohanan Dunia Endurance bersama rakan-rakan Malaysia, Nabil Jeffri dan Weiron Tan.



Jazeman, bersama-sama dengan anggota pasukan JOTA Racing Jackie Chan DC X, Nabil dan Weiron, membuat sejarah dengan menjadi pasukan Malaysia yang pertama untuk mengambil bahagian dalam perlumbaan berprestij 24 jam LeMans di Perancis, di mana mereka menduduki tempat keempat dalam kelas LMP2. Ketiga-tiga itu juga merupakan barisan Asia pertama yang memenangi pusingan keempat World Endurance Championship di 6 Jam Fuji yang menjadikan mereka induk untuk acara kemasyhuran Motorsports Malaysia 2018 malam ini.

Kedua-dua pemenang utama untuk malam itu, Jazeman Jaafar dan Hafizh Syahrin telah dibangunkan dan sebelum ini ditaja di bawah program pembangunan bakat PETRONAS. Oleh itu, penglibatan PETRONAS adalah penting dalam pembangunan bakat sukan motorsport Malaysia.

Pada majlis itu, 14 anugerah kompetitif telah diberikan kepada individu dan pasukan yang menunjukkan prestasi luar biasa pada tahun 2018, manakala enam honourees dimasukkan ke dalam Hall of Fame Motorsports Malaysia yang termasuk navigator rali, Allen Oh; pemandu go-kart yang legenda, Ng Wai Leong; dan juga pelumba motosikal Grand Prix pertama Malaysia, Kuan Huah Chin.



Di peringkat kebangsaan, Mark Darwin dan Muhammad Helmi Azman menerima penghormatan sebagai Pemandu Kebangsaan Terbaik dan Penunggang Terbaik Tahun Ini.

SIC dan MAM juga bekerjasama dengan Persatuan Jurulatih Sukan Malaysia (SAM) untuk mengiktiraf wartawan sukan motorsport dan jurugambar tahun ini. Anugerah Media-MAM-SAM telah disampaikan kepada Sukhairi Thani dari Berita Harian untuk kategori Wartawan Terbaik. Sementara itu, kategori Jurugambar Terbaik dimenangi oleh Riduan Rizal Ahmad dari Utusan Malaysia. Dari TV3, Hasnida Hanim Ahmad Kamil dan Aji Saregar menerima penghormatan Media Elektronik Terbaik. Para penerima anugerah dipilih oleh panel hakim yang terdiri daripada individu ahli dalam bidang dua dan empat motorsports roda. Bagi Anugerah Pilihan Raya Motorsports Rakyat Malaysia, pemenang telah dipilih melalui pengundian peminat dalam talian yang dijalankan sepanjang Disember dan Januari 2018.



Pemenang menerima trofi kristal dan sepasang kacamata premium oleh Oakley yang juga rakan kongsi untuk malam anugerah berprestij ini.

Pemenang anugerah ini adalah seperti berikut:


Lifetime Achievement Award
    YAB Tun Dr Mahathir Mohamad
 

The inductees to the Malaysian Motorsports Hall of Fame are as follows:
    Allen Oh
    Ng Wai Leong
    Jazeman Jaafar
    Nabil Jeffri
    Weiron Tan
    Kuan Huah Chin (Bulldog Kuan)
 

PETRONAS International Driver of the Year
    Jazeman Jaafar (WEC)
 

PETRONAS International Rider of the Year
    Hafizh Syahrin Abdullah (MotoGP)
 

SIC Best National Driver of the Year
    Mark Darwin
 

SIC Best National Rider of the Year
    Muhammad Helmi Azman
 

SIC Best National Team (2 Wheels)
    SCK Rapido Hi-Rev Honda Racing
 

SIC Best National Team (4 Wheels)
    Dream Chaser
 

Most Inspiring Female Motorsports Athlete
    Leona Chin
 

SIC Best e-Motorsport Athlete
    Ady Rahimy
    Angeline Lee
 

Most Improved Driver of the Year
    Brendan Paul Anthony
 

Most Improved Rider of the Year
    Danial Syahmi Shahril
 

KBS Motorsports Development Award
    Danial Syahmi Shahril
 

Malaysia Motorsports People’s Choice Award
    Hafizh Syahrin Abdullah
 

SIC-MAM-SAM Media Award (Best Journalist)
    Sukhairi Thani - Berita Harian
 

SIC-MAM-SAM Media Award (Best Photographer)
    Riduan Rizal Ahmad - Utusan Malaysia
 

SIC-MAM-SAM Media Award (Best Electronic Media)
    Hasnida Hanim Ahmad Kamil & Aji Saregar - TV3

   

Post a Comment

0 Comments