Ticker

6/recent/ticker-posts

Teknologi Jepun Yang Selamat, Dipercayai Dan Kos Yang Efektif

Sumber Gambar dari Google
SHINKANSEN merupakan sebuah kereta api berkelajuan tinggi yang pertama di Jepun. Ia juga memulakan operasi pertamanya pada tahun 1964 antara Tokyo dan Osaka. Hingga hari ini, Shinkansen terdapat banyak rangkaian yang merangkumi lebih 2,700 kilometer di Jepun.

Dikatakan sistem kereta api ini mempunyai kriteria yang merangkumi keselamatan, kebolehpercayaan dan kelestarian dalam operasi pengendaliannya.

Shinkansen mempunyai reputasi yang cemerlang dan sifar kematian yang telah direkodkan sepanjang 53 tahun operasinya di Jepun dan amat sesuai dengan prinsip mereka iaitu "Elakkan Perlanggaran" melalui reka bentuknya yang menghindari dari sebarang kemungkinan berlaku kemalangan.
 
Prinsip "Elakkan Perlanggaran" ini juga merangkumi landasan kereta api berkelajuan tinggi yang bebas dari sebarang pertembungan. Dengan adanya sistem Kawalan Kereta Api Automatik (ATC) yang melindungi penumpang, ia mampu menghindari dari berlaku kemalangan dengan mencegah kereta api dari bergerak pada kelajuan yang berlebihan.

Shinkansen juga secara optimum telah menggabungkan aspek ketara struktur kejuruteraan awam, trek, kelengkapan elektrik, peralatan isyarat dan komunikasi dengan aspek tidak ketara pengendalian operasi, penyelenggaraan, latihan dan pengurusan perniagaan untuk mewujudkan operasi yang selamat dan cekap.

Sistem Shinkansen juga direka untuk ketahanan daripada bencana alam dan keadaan cuaca yang tidak normal.

Selain itu, ia juga mempunyai langkah pencegahan pelencongan untuk mengelakkan kereta api menyimpang dari trek dan bertembung dengan kereta api lain sekiranya tergelincir sewaktu membelok di selekoh.
 
Sumber Gambar dari Google
Di Malaysia amnya yang kerap mengalami hujan, pusat kawalan akan sentiasa memantau data dari alat pengukur hujan yang dipasang di sepanjang garisan untuk menguatkuasakan sekatan kelajuan apabila paras hujan melebihi had yang ditetapkan.

Bagi lokasi yang mengalami angin berpusat dan tiupan kencang seperti di gaung serta jambatan, anemoneters akan dipasang untuk menguatkuasakan penangguhan operasi apabila kelajuan angin melebihi tahap tertentu.
 Sistem Shinkansen ini juga sangat dipercayai kerana telah mencatat masa kelewatan kurang dari satu minit setiap perjalanan, sekali gus memastika ketepatan masa untuk penumpang yang sibuk dengan tugaasn harian.
Ada satu lagi kebanggaan buat sistem Shinkansen ini bilamana ia sangat jimat dari segi kos kitaran hayatnya yang telah dicapai dengan mengurangkan perbelanjaan operasi (opex) dan perbelanjaan modal (capex).
Opex terdiri daripada kos berkaitan pengangkutan dan penyelenggaraan untuk melancarkan stok dan peralatan pembumian. Manakala, CAPEX pula adalah kos susut nilai bagi rolling stocks dan peralatan pembumian.
Shinkansen juga memastikan penyelenggaraan intensif dan cekap dengan membahagikan masa penyelenggaraan serta operasi sepenuhnya.
Dengan teknologi Jepun yang diterima pakai mana-mana negara tuan rumah, ini juga akan merangsang pertumbuhan pembangunan sumber manusia dan memudahkan pemindahan teknologi.
Syarikat tempatan dan rakan kongsi tempatan adalah penting dalam merealisasikan operasi yang lancar dan boleh dipercayai dari permulaan projek rel berkelajuan tinggi.
Di Taiwan, sistem Shinkansen dimanfaatkan apabila menyediakan pelat landasan untuk Taiwan High Speed ​​Rail (HS.)
Dari segi pembangunan sumber manusia, sejumlah besar pakar kereta api dari Jepun dihantar ke Taiwan untuk tujuan latihan dan perkongsian pengetahuan kepada pekerja Taiwan HSR. Di samping itu, 170 pekerja HSR Taiwan melawat Jepun untuk menerima latihan intensif.
Selain itu, keterbukaan sistem Shinkansen membawa kepada penerimaan global kerana ia mudah disesuaikan dengan mana-mana negara pengguna.
Di bawah peraturan yang adil dan telus, sistem itu memungkinkan untuk menggunakan produk asing untuk perolehan kerana di Jepun, 80 peratus daripada JR East Shinkansen menggunakan brek buatan Jerman dari Knorr-Bremse.
HSR Taiwan pula memperoleh pelbagai komponen seperti point machine dari Jerman, melatih sistem radio dari Amerika Syarikat dan tiang untuk wayar troli dari Switzerland.
Di Taiwan, sistem ini digunakan untuk rangkaian 345 kilometer dari Taipei ke Zuoying sejak 2007 dan kereta api Class 395 di United Kingdom pada 2009 menggunakan teknologi kereta api Shinkansen dan mula beroperasi di HS1's perkhidmatan domestik UK iaitu CTRL DS (Channel Tunnel Rail Link-Domestic Service) yang merangkumi 109 kilometer dari London St Pancras ke Dover.
Tiada kematian direkodkan di kedua-dua negara sepanjang operasi itu.
Di samping itu, pelat trek Jepun mempunyai kebolehgunaan sejagat dan bukan hanya khusus untuk sistem Shinkansen.
Negara pengguna boleh memilih mana-mana jenis kereta api walaupun dengan keberatan yang lebih berat kerana ia boleh ditampung oleh pelat trek Jepun.
Sistem Shinkansen terbukti, diuji masa dan pilihan berkesan manakala pencapaian serta rekod cemerlang membuktikan keselamatannya.
Kesimpulannya, dengan segala ciri-ciri dimiliki Shinkansen, ia sesuai untuk Projek Rel Kelajuan Tinggi Kuala Lumpur-Singapura.
SUMBER: Berita Harian

Post a Comment

2 Comments

  1. Jepun memang advance kan teknologi dia.

    ReplyDelete
  2. wow this saintly however ,I love your enter plus nice pics might be part personss negative love being defrent mind total poeple , marmaris rodos feribot

    ReplyDelete
Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)